نویسنده : حجة الاسلام سید جواد حسینی ، صفحه 14
چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است، اگر چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می شود و نگاه ما، عبادت و سبب رشد و تکامل خواهد شد، و اگر آن را رها کنیم تا به هر چه هوی و هوس دستور داده نگاه کند، زیانهای متعددی متوجه انسان خواهد شد، و به گناهان ناخواسته ای دچار خواهد شد، مگر فاصله نگاه تا گناه چه قدر است؟
اگر عقل و خرد انسان در اختیار چشم قرار گیرد، پیامدهای روانی و غیر روانی فراوانی در پی خواهد داشت که ممکن است انسان را به تباهی بکشاند.
حضرت علی(ع) فرمود: «اَلعَینُ جاسُوسُ القَلبِ وَ بَرید العَقل؛(1) چشم جاسوس و مأمور دل و نامه رسان عقل است».
در جای دیگر فرمود: «اَلعَین بَریدُ القَلب؛(2) چشم پیغام رسان دل است.»
کلمه «جاسوس» در روایت اول نشان از آن دارد که چشم بر دل مؤثر است، چون جاسوس هرچه گزارش دهد دل و فرمانده می پذیرد، چنانکه سخنان پیغام رسان برای پیغام دهنده حجّت و اعتبار دارد. از اینجا می توان حدس زد که نگاه، تأثیرات عمیقی بر روح و روان انسان می گذارد. شاید شاعر به همین ارتباط اشاره دارد آنجا که می گوید:
ز دست دیده و دل هر دو فریادکه هرچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش زفولادزنم بر دیده تا دل گردد آزاد
در روایت دیگری تعبیر ظریف تری آمده، آنجا که علی(ع) فرمود: «القلب مصحف البصر؛ دل کتاب (دست نوشته) دیده است» یعنی این نگاه است که هرگونه بخواهد کتاب دل را می نویسد و بر آن نوشتاری بوجود می آورد. پیامدهای نگاه را در چند بخش مورد بررسی قرار می دهیم.
مژده ی یوسف به کنعان آمده
بر کویر تشنه باران آمده(ای دل می رسند از راه، فرزندان روح الله)
در مورد حجاب شاید نکات و حرف های زیادی گفته شده باشه ولی جا داره از یک دید دیگه هم بهش اشاره کرد. دوستی خیلی جالب در مورد قضیه استفاده بعضی جوانان از مشروبات الکلی صحبتی رو فرموده بود که مضمون اون این بود که آهای جوان حسین بن علی (علیهالسلام) حتی فکر لب زدن به این حرام رو هم نمی کردند پس تو که ادعای حسینی بودن رو داری و محرم ها زیر علم این بزرگوار سینه میزنی و اشک میریزی مبادا بری سمت این حرام… همین شاید برای خیلی از کسانی که دارن این اشتباه رو می کنن کافی باشه و به محض شنیدن این جمله کلا بذارن کنار و حتی دیگه فکر انجام این گناه به ذهنشون خطور نکنه ، چقدر خوب میشه که یک جمله شبیه همین هم برای حجاب و عفاف آماده و گفته بشه مثلا میشه گفت : حضرت زینب (سام الله علیها) در صحرای کربلا هم معجر از سرشان برداشته نشد یا دختران حضرت امام حسین (علیهالسلام) هم در ایام اسارت همینطور … پس تو ای دختر مسلمان مراقب باشد باعث ناراحتی حضرت زینب (سام الله علیها) نشی و خدایی ناکرده خلاف عقاید دینی خودت پا در اجتماع نذاری.. (۱)
البته در ذیل این چند خط این رو هم باید متذکر بشم که درج اسامی این بزرگواران و اعلام دوری آنها از گناه هایی که ذکر شد خدایی ناکرده بی احترامی به شخصیت بزرگ آن ها نباشه و هدف بنده هم صرفا اشاره به میزان بدی اون عمل بود و لاغیر..
در کتب بسیار معتبر ما شیعیان آمده که در یک روز بارانی حضرت اما علی(علیهالسلام) با پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) در بقیع بودند که زنی سوار بر الاغ از اونجا جا عبور میکرد. ناگهان پای الاغ در چالهای فرو رفت و زن از بالای آن به زمین افتاد. رسول خدا به سرعت روی خود را برگرداند. حاضران به رسول خدا گفتند این زن شلوار به تن دارد. حضرت سه بار فرمود: خداوند زنان شلوار پوش را رحمت کند. سپس فرمودند: ای مردم! شلوار را به عنوان پوشش برگزینید؛ چرا که از پوشانندهترین لباسهای شماست. و بهوسیلهی آن از زنان خود به هنگام خروج آنان از منزل محافظت کنید.
البته باید توجه داشت که پیامبر، شلوار را به عنوان مکمل پوشش مطرح کردند، نه جایگزین پوشش! که در قضیه حجاب های امروزی هم این بحث صدق می کند و چقدر بهتر است که حجاب برتر که همان چادر هست زینتی باشد برای زنان امروزی که بعضا خواسته یا ناخواسته پوششی را برای خود انتخاب می کنند که شاید شایسته زنان مسلمان نباشد.
اما در طرف دیگر ماجرا هم که مردان قرار دادند که ضمن حفظ پاکدامنی و عفاف اون ها هم باید مراقبه داشته باشند و حجاب ملزم رو رعایت و از نگاه به نامحرم دوری کنند در همین مورد حضرت امام صادق علیه السّلام فرمودند:
ما اغْتَنَمَ أحَدٌ بِمِثْلِ ما اغْتَنَمَ بِغَضِّ الْبَصَرِ لِأنَّ الْبَصَرَ لا یُغَضُّ عَن مَحارِمِ اللهِ تَعالی إلّا وَ قَدْ سَبَقَ إلی قَلْبِهِ مُشاهَدَه الْعَظَمَهِ وَ الْجَلالِ.
هیچ غنیمتی مانند غنیمتی که آدمی از راه کنترل چشم به دست می آورد نیست، زیرا دیدگان از نگاه به نا محرم فرو بسته نمیشود جز آنکه در قلب او عظمت و جلال الهی مشاهده می شود. مصباح الشریعه، ص ۹
۱- در مورد نوشته بالا در مورد حجاب خانم زینب (س) می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
جزائری، سید نورالدین، خصائص زینبیه، محقق: باقری بیدهندی، ناصر، ص ۱۵۶، مسجد مقدس جمکران، چاپ هفتم، قم، ۱۳۸۷ش
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
(روز قیامت) زن زیبا را که به خاطر زیبایی اش در فتنه افتاده است، و فریب زیبائی اش را خورده (و به بی حجابی و بی عفتی و گناه آلوده شده)، برای حساب می آورند. پس به خدا می گوید، خدایا، تو خود مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم – سلام الله علیها – را حاضر می کنند و ندا داده می شود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت زیبائی آفریدیم، امّا او گناه نکرد
بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۲۴۱»
بی حجابی یعنی اختلاس میلیاردی عفت و حیا!
این بی حجاب ها برای خود یک پا خاوری و شهرام جزایزی و بابک اند!
(علی لاری زاده)
هر قدر او آرام و بیسر و صدا میرود و میآید و کارهایش را انجام میدهد، بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی در مورد او، خیلی خبرها هست. آنها از او و سپاه تحت امرش میترسند و همین ترس سرآغاز خبرهای بعدی است، آنها او را تروریست میخوانند، بارها و بارها تحریمش میکنند، به او اتهام دخالت در امور سایر کشورها را میزنند، او را فردی بسیار قدرتمند در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در خاورمیانه توصیف میکنند، او را متهم پرونده ترور رفیق حریری میدانند و سرانجام آنکه، آنها در کنگره امریکا، صریحاً و رسماً پیشنهاد ترور او را میدهند! شاید این همه تعارضات رفتاری و گفتاری برای قاسم سلیمانی تعجبی هم نداشته باشد.
ادامه مطلب ...