وقتی جامعه ای با حضور مردم با ایمان تشکیل شود، همه مومنین در برابر یکدیگر مسئولیت و وظیفه دارند، کسی نمیتواند ادعای ایمان نماید ولی نسبت به آنچه که در اطرافش میگذرد بیتفاوت باشد و مانند سنگی باشد که به آنچه که در اطرافش میگذرد، حساس نباشد. این نوع مسئولیت ارتباطی با شغل، تحصیلات، ثروت، نژاد و........ افراد ندارد و همه مومنین باید حدودی از آن را به عهده بگیرند. یکی از مسئولیتهایی که مومن نسبت به جامعه برعهده دارد، «روشنگری و هدایت» افراد جامعه است.
علامه شهید مرتضی مطهری (ره) میفرمایند:
«رهبری نسل جوان در حقیقت یک مسؤولیت عمومی است که متوجه عموم مسلمانان است. بلکه نسلها مسؤول یکدیگرند. هر نسل مسؤول نسل بعدی است که این دین و این هدایتی که از نسلهای گذشته دست به دست به آنها رسیده است آنرا حفظ کنند و به نسلهای بعدی برسانند ، یعنی نسلهای بعدی را آماده کنند برای پذیرفتن و استفادهاز آن .بنابراین رهبری نسل جوان عبارت است از یک وظیفه و مسؤولیت، که متوجه همه است» (کتاب ده گفتار، ص192). بنابراین مومن نمیتواند نسبت به جامعه اش بی تفاوت باشد، مومن نمیتواند ببیند فکر و رفتار فرزندان امت اسلام، رنگ غیر الهی به خود گرفته است.
بنابرین باید جهت تربیت ، رشد اخلاقی – تربیتی و پرورش نسلی کار آمد و متعهد و متدین برای آینده انقلاب اسلامی برنامهریزی تربیتی دقیقی را انجام داد تا بر اساس حرکت منظم و اصولی در چهار چوب تعلیم و تربیت اسلامی گاهی در راستای تربیت و ساختن سربازانی انقلابی ، بصیر و تربیت شده در مکتب اهل بیت (ع) را به نظام جمهوری اسلامی و بلکه حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) تقدیم نماییم .
لذا در این نوشتار سعی میشود برای دستیابی به این مهم یک سیر تربیتی اسلامی ارائه گردد که در قالب مرحله تربیتی جذب، به آن می پردازیم.