پایگاه مقاومت بسیج شهید چمران کازرون

مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام،هئیت امیرالمومنین علیه السلام

پایگاه مقاومت بسیج شهید چمران کازرون

مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام،هئیت امیرالمومنین علیه السلام

بوسه بر ضریح و در و دیوار معصومین علیهما‌ السلام

بوسه بر ضریح و در و دیوار معصومین علیهما‌ السلام

بوسه بر ضریح و در و دیوار معصومین علیهما‌ السلام

پرسش: چرا شیعیان به هنگام زیارت، در و دیوار حرم را می‏بوسند و به آنها تبرک می‏جویند؟ 

 

پاسخ: تبرک جستن به آثار اولیای خدا، مسأله‏ای نیست که هم اکنون در میان گروهی از مسلمانان پدید آمده باشد، بلکه ریشه‏های این رفتار را در ژرفای تاریخ زندگانی رسول خدا و صحابه آن حضرت می‏توان یافت. نه تنها پیامبر گرامی ‏و یاران وی، بلکه پیامبران پیشین نیز، بدین امر مبادرت می‏ورزیدند.

دلایل مشروع بودن تبرک به آثار اولیا از دیدگاه کتاب و سنت را از نظر شما می‏گذرانیم:

1 ـ در قرآن کریم می‏خوانیم: هنگامی‏که یوسف صدیق، خود را به برادران خویش معرفی کرد وآنان را مورد بخشودگی قرار داد، فرمود: «إذْهَبُوا بِقَمِیْصِیْ هذا فَأَلْقُوهُ عَلی وَجْهِ أبِیْ یَأتِ بَصِیْراً: این پیراهن مرا با خود ببرید و بر صورت پدرم (یعقوب) افکنید تا دیدگانش بینا گردد.» (سوره یوسف/ آیه 93) سپس در ادامه می‏آید: «فَلَمّا أَنْ جاءَ الْبَشِیْرُ ألْقاهُ علی وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً: آنگاه که مژده دهنده، آن پیراهن را بر رخسار او افکند، بینایی وی بازگشت.» ( سوره یوسف/ آیه 96)

این سخن گویای قرآن، گواه روشنی بر تبرک جستن پیامبر خدا، حضرت یعقوب به پیراهن پیامبری دیگر، حضرت یوسف، می‏باشد. آیا می‏توان گفت رفتار این دو پیامبر گرامی، از چهارچوب توحید و پرستش خدا خارج بوده است؟!

2 ـ شکی نیست که پیامبر گرامی‏اسلام، به هنگام طواف خانه خدا، حجرالاسود را استلام می‏نمود و یا می‏بوسید. بخاری در صحیح خود می‏گوید: مردی از عبدالله بن عمر درباره استلام حجر سؤال کرد و او در پاسخ گفت:  «رأیت رسول الله (صلی الله علیه وآله) یستلمه و یقبّله:  پیامبر را مشاهده کردم که حجرالاسود را استلام می‏نمود و می‏بوسید.» (صحیح بخاری، کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، صفحه 152 ـ 151) در صورتی که اگر لمس کردن و یا بوسیدن سنگی، شرک به خدا بود، هرگز پیامبر (که منادی توحید است) به چنین کاری مبادرت نمی‏ورزید.

3 ـ در کتب صحاح و مسانید و در میان کتاب های تاریخ و سنن، روایات انبوهی در مورد تبرّک جستن صحابه پیامبر به آثار آن حضرت؛ مانند لباس، آب وضو، ظرف آب و... به چشم می‏خورد که با مراجعه به آنها، کوچکترین تردیدی در مشروعیّت و پسندیده بودن آن باقی نمی‏ماند.

 گرچه شمارش همه روایات در این زمینه، در این نوشتار نمی‏گنجد، ولی به عنوان مثال، دو عدد از این روایات را در اینجا یادآور می‏شویم:

3-1- بخاری در صحیح خود، در ضمن روایتی طولانی که شرح برخی از ویژگی‏های پیامبر و یاران او را دربردارد، چنین می‏گوید: «و إذا توضّأ کادوا یقتتِلون علی وضوئه: هرگاه پیامبر وضو می‏گرفت، نزدیک بود مسلمانان، (بر سر به دست آوردن آب وضوی آن حضرت) باهم بجنگند. (صحیح بخاری، باب مایجوز من الشروط فی الاسلام، باب الشروط فی الجهاد و المصالحه، ص 195)

3-2- ابن حجر می‏گوید: «إنَّ النّبیّ کان یؤتی بالصّبیان فیبرک علیهم: کودکان را نزد پیامبر می‏آوردند و آن حضرت به منظور تبرک آنان، دعا می‏کرد.»

بدین سان، دلایل جواز تبرّک به آثار اولیای خدا روشن گشت و معلوم گردید کسانی که شیعه که را به خاطر این رفتار، به شرک و دوگانه پرستی، متهم می‏کنند، معنای توحید و شرک را درست تحلیل نکرده‏اند. زیرا شرک و پرستش غیر خدا، بدان معنا است که در کنار پرستش خدا، موجود دیگری را نیز خدا بدانیم و یا کارهای خدایی را به وی نسبت دهیم، به طوری که او را در اصل هستی و یا اثربخشی، مستقل و بی‏نیاز از خدا قلمداد نماییم. در حالی که شیعه، آثار اولیای خدا را مانند خود آنان، مخلوق و آفریده خدا می‏داند که هم در اصل وجود و پیدایش خود و هم در منشأ آثار بودن، نیازمند به خداوند یگانه اند.

شیعه تنها به پاس احترام پیشوایان خود و پیشتازان دین خدا و به منظور ابراز محبّت بی شائبه خود نسبت به آنان، بدان آثار تبرّک می‏جوید.  اگر شیعیان به هنگام زیارت حرم پیامبر و اهل بیت آن حضرت، ضریح را می‏بوسند، و یا در و دیوار را لمس می‏کنند، تنها بدان جهت است که به پیامبر گرامی ‏و عترت او عشق می‏ورزند و این یک مسأله عاطفی انسانی است که در وجود یک انسان شیفته، تجلّی می‏کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.